Världen i fokus.

Världen i fokus, en av mina favorit program. Tror dock att jag är den enda 19åringen som tittar på det, nästan iaf.

Igår tog dem upp hur kvinnor i Kongo kinshasa blir våldtagna, mördade, slagna, förnedrade och utfrysta... Första gången på väldigt länge grät jag.. Dem visade hur en 2 årig flicka levde efter att blivit våldtagen.. 2 ÅR! Dem visade hur 10 åriga pojkar stod med ett brett leende, och under detta leende hängde en AK47 nästan lika stor som dem själva. Hur en kvinna blivit förlamad efter att blivit våldtagen i 2 år. Du som gråter för ditt osmakliga matrial behov inte tillfredställs, du som blir förbannad för att det inte går nått bra på TV, du som väntar ivrigt på nya nummret av SE&HÖR, FATTA!!! Ditt jävla patetiska jävla liv kan slänga sig i väggen. Du som blundar för dessa sakerna "för det får dig att må dåligt", du gör mig KRÄKFÄRDIG!

Det som händer i Kongo kinshasa är så väldigt likt Rwanda 1994. Varför gör inte politiker något? Såg Beyond the gates (Shooting Dogs) häromdagen. FN soldater som står och tittar på när Afrikaner hugger ihjäl varandra. Nu är det nog några som tänker, men och? Det är väl deras problem? Ni människor som tänker så, det är ni som är mitt problem.

Jag minns en sommar, tror det var 1999. Jag var 10, kompisarna som satt med mig var 12. En av dem har lite av vad jag skulle säga rasistiska åsikter, den andra hade en afroamerikansk pappa. Vi tittade på American History X, och ni som har sett den minns nog den svartvita inledningen. Tårarna sprutade bokstavligen ut ur ögonen.. vi grät oss igenom filmen. På ett ungefär.

Kriget i Kongo kinshasa har varat i 11 år. Människor där minns inte längre hur livet var utan inbördeskriget. VAR FAN ÄR OMVÄRLDEN? Jo just det, sitter hemma framför plåtburken och stänger av den för det är för mycket hemskheter på den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0